Sälj mer

Tävlingslust och kreativitet ger klirr i kassan

På Direkten Alhséns i Lerum bubblar det av tävlingslust och kreativitet. Genom att kombinera ihop egna förpackningar säljer de Sverigelotter och Bingolotter på löpande band. Ivrigt påhejade av interna säljtävlingar och viljan att vinna. – Vi tycker det är kul att tävla, säger Ola Alhsén, ägare av butiken, med ett leende på läpparna.

Och tävlandet har gett resultat på flera sätt. På Folkspels ombudsgala vann butiken 100 000 kronor förra året och desto fler Folkspels-produkter de säljer desto bättre går det för butiken.

– Det var såklart fantastisk kul att vinna 100 000 på ombudsgalan. Under årens lopp har vi vunnit mycket i Folkspels interna säljtävlingar, säger Ola Ahlsén.

Olas personal är taggad ut i fingerspetsarna på att sälja vilket passar perfekt eftersom de märker av, vad Ola kallar, en ”Oldsberg-effekt”.

– Folk kommer in och frågar efter Bingolotter. Jag tror det beror på att Oldsberg är den perfekta programledaren för målgruppen. De är intresserade av att se vad han ska hitta på näst, säger Ola.

Birgitta Borstrand, som jobbat i butiken i 25 år, säljer Sverigelotter så att det ryker. En kund kommer in och lämnar minuter senare butiken med fyra färska Sverigelotter i fickan.

– Det gäller att tillvara på tillfället! Så fort man berättar om fördelarna med Sverigelotten så säljer den sig själv, säger Birgitta Borstrand.

Ola instämmer.

– Det absolut bästa är att prata för produkten. Folk vill vinna och när de hör att Sverigelotten har bättre vinstchans, är billigare och att allt överskott går till föreningslivet – ja, då är det inte många som kan stå emot utan de köper en lott, eller 4, säger han.