Bättre marginaler

Slipade supersäljare med skarpa argument

2014 sålde Guldgruvan – ja, butiken heter passande nog så – på Frölunda Torg flest Sverigelotter av alla i hela Sverige. En lönsam affär tack vare Sverigelottens höga provision. Men tur har inget med framgången att göra. - Det gäller att bestämma sig för att satsa och sen vara uthållig, säger Åke Jäder, en av Guldgruvans ägare.

Trots den tidiga onsdagsförmiddagen är det mycket folk på Guldgruvan. Juha Toivonen och Malcolm Cantor har det svettigt bakom disken men det hindrar dem inte från att prata med kunderna och framför allt, prata om produkten, som i deras fall alltid är Sverigelotten. En framgångsrik taktik, visar det sig. För medan vi pratar med Åke får Malcolm två kunder att ändra sig och köpa Sverigelotter istället.

– Det är så enkelt att ställa frågan ”Ska det vara en Sverigelott?”. Och sen, med argument som man själv tror på, övertyga kunden om att Sverigelotten är lotten de ska köpa, säger Åke Jäder.

För knappt fem år sedan bestämde sig Åke och de andra för att satsa på att sälja så många Sverigelotter det bara gick. De skyltade upp butiken och började prata med kunderna om Sverigelotten. Först hände ingenting men efter några månader sköt försäljningen i höjden. Och nu strömmar kunderna in som självmant vill köpa Sverigelotter.

– Det gäller att vara uthållig. Många frågar mig hur vi gör och mitt bästa tips är att vara uthållig. Och fokuserad, säger Åke Jäder.

Men det är inte bara uthållighet som ligger bakom framgången. Alla i Guldgruvan är säljare ut i fingerspetsarna med en arsenal av slipade argument i bakfickan.

– Om en kund tvekar brukar jag fråga om de vill att Zlatan ska få högre ersättning när han spelar i landslaget eller om de vill att de ska komma fram en ny Zlatan. Och där har Sverigelotten en stor fördel i och med att allt överskott går direkt tillbaka till föreningslivet, säger Åke Jäder.

Och när han lägger fram det så, den gode Åke, så är det svårt att säga emot. Väldigt svårt.