Sälj mer

Lyckas med din digitala försäljning av bingolotter

Känns digital försäljning av bingolotter krångligt och lite jobbigt att komma igång med? Vet du vad, det är faktiskt superenkelt! Faktum är att man snarare slipper administration som man i andra fall behöver dras med, när det kommer till digital försäljning behöver man nämligen varken hantera lotter eller returer, bra va?

Men visst kan det kännas lite främmande att komma igång med sin digitala försäljning av bingolotter eftersom det är ett helt nytt sätt för er som förening att tjäna pengar. Här kommer därför våra bästa tips för att komma igång med er digitala försäljning och tjäna massor av välbehövliga pengar till föreningen.

1. Generera er förenings unika länk

Skapa din unika föreningslänk med hjälp av vår länkgenerator. Länkgeneratorn hittar du här. Spara sedan länken på ett bra ställe så att du lätt kommer åt den. Länken är alltid densamma, så du behöver bara generera den en gång och den fungerar inför varje omgång av BingoLotto. Och skulle du tappa bort den finns alltid länkgeneratorn kvar.

Testa själv först!

Testklicka på den länk du genererat för att kontrollera att din förenings namn står på sidan som kommer fram. Länken ska leda direkt till Bingolottos hemsida där man enkelt kan köpa digitala lotter direkt, och här får också er förening automatiskt överskottet från försäljningen såvida länken blivit korrekt och er förenings namn stått på sidan.

2. Sprid länken i era sociala medier

Våra bästa tips för att lyckas med försäljningen är att sprida länken genom att använda sig av föreningens sociala kanaler, som till exempel en Facebooksida eller Facebookgrupp. Här är det en utmärkt idé att posta länken i ett inlägg så att möjligheten att stötta föreningen genom att köpa digitala lotter. Viktigt för att få försäljning är att dessa inlägg syns tydligt och under veckan ligger högt upp i flödet för de som är intresserade av och följer föreningen, vilket leder oss direkt till nästa tips...

3. Fäst ett inlägg högst upp på er Facebooksida

Det finns en funktion på Facebook som tillåter den som postar inlägg från en Facebooksida att klistra fast inlägget så att det alltid ligger högst upp i Facebooksidans flöde. Det gör du efter du postat ditt inlägg genom att trycka på de tre små prickarna uppe i högra hörnet och sedan välja ”Fäst överst på sidan”. Enkelt, va?

4. Vilken text kan man använda i sitt inlägg?

Text som fungerar fint för att beskriva länken kan vara exempelvis: ”Stötta vår förening genom att enkelt köpa digitala Bingolotter via denna länk: *klistra in länk här*”
Annars kan man till exempel prata om:

  • ett ekonomiskt mål för föreningen som ska uppnås
  • varför alla pengar är välbehövliga för just er förening
  • hur mycket gott ni gör för era medlemmar

… eller kanske bara att det är roligt att spela BingoLotto och att man nu kan stödja just er förening genom att köpa en digital lott! Det viktigaste är att länken finns med och att det är enkelt att klicka på den.

Sälj på facebook

5. Sälj utan att kränga

Tänk på tonaliteten och hur ni uttrycker er när ni pratar om er försäljning av digitala bingolotter, lyft fram era mjuka värden och varför ett köp hjälper er ekonomi. Prata om det ni kan bäst, det är det som skapar trovärdighet. Att sälja in själva programmet och annat runtomkring håller vi koll på, så slipper ni. Det finns alltid uppdaterad information på den sida som er länk leder till, med både text och bilder som beskriver veckans program. Allt för att det ska vara så enkelt som möjligt för er som förening.

6. Be era medlemmar att sprida länken

Att sprida er förenings länk på sina facebooksidor är ett enkelt och kostnadsfritt sätt för era medlemmar att hjälpa till med er försäljning ytterligare. Be därför de som vill att antingen dela föreningens inlägg på sin egen facebook för att skapa ytterligare spridning av just er länk och förhoppningsvis i förlängningen skapa ännu mer härligt klirr i klubbens kassa.

7. Kontinuitet är A och O för digital försäljning

Gör en inläggsplan för när du ska posta dina inlägg och över ungefär vad du vill säga. Vårt bästa tips när det kommer till digital försäljning av bingolotter är att välja tidpunkter utifrån köpbeteendet inför programmet. Därför är det en god idé att posta ett inlägg i mitten av veckan, förslagsvis på onsdag eller torsdag, och sedan posta en eller två påminnelser om att man inte ska glömma att köpa sin lott inför kvällen under söndagen. (Men kom också ihåg att ett inlägg är bättre än inget inlägg!)

Låna gärna vår inläggsplan

Om du vill kan du ta den här inläggsplaneringen och kopiera rakt av.

  1. Inlägg 1 postas på onsdag klockan 17.30. Här beskriver ni att det går att stödja föreningen genom att köpa en digital bingolott enkelt via er länk.
  2. Inlägg 2 postas på fredag klockan 16.00. Här kan man exempelvis passa på att önska en trevlig helg, upplysa om ny träningstid eller något annat nyttigt och samtidigt passa på att nämna länken i slutet av inlägget.
  3. Inlägg 3 postas på söndag klockan 15.00. Här är det en bra idé att säga att BingoLotto är ikväll och att man enkelt kan köpa en lott inför programmet och samtidigt stödja er via länken.

Vi önskar er ett stort lycka till med er digitala försäljning av bingolotter!

Ps. Glöm inte bort bannerlösningen!

Vi har även en bannerlösning som är kopplad till er länk. Den hittar du här.

Bannern fungerar perfekt som en reklampelare för just er försäljning, och den lägger ni på er webbsida.

För att lyckas med att sätta en den kod som behövs för bannern behöver man dock kunna redigera sin förenings webbsida. Detta gör att det kan vara lite krångligare än att bara göra ett facebookinlägg, men fördelen med banners är att du bara behöver göra jobbet en gång! När bannern väl är på plats behöver du nämligen inte göra så mycket mer. Vi uppdaterar grafiken automatiskt i bannern, vilket innebär att du alltid har en banner uppdaterad med fräsch information.