onsdag 11 november 2020

Miljardregn över svenskt föreningsliv

arlanda-wings-folkspel-819x478.jpg

Allt överskott till Sveriges föreningar

16,8 miljarder svenska kronor har Folkspel delat ut till svenska föreningar och klubbar de senaste 30 åren. Pengarna utgör överskottet från all försäljning av främst BingoLotto och Sverigelotten – en försäljning som föreningarna sköter själva.

­– Att dessa extra pengar är viktiga för klubbarnas verksamhet är ju den främsta anledningen till att vi fortfarande finns kvar och bedriver lotteriverksamhet. För vissa klubbar kan de extra pengarna gå till materiel som bollar och mål, för andra är det bidrag till en resa eller en föreningslokal, förklarar Hans Sahlin.

 

Betydelsefull försäljning av lotter 

Folkspel, som är en ideell förening, startade en gång som ett sätt att hjälpa svenska idrottsklubbar att öka sina intäkter och ge ett extra bidrag bredvid lokala och kommunala bidrag, sponsorer och medlemsavgifter. Medlemmarna delar på 100 % av allt överskott från lotteriverksamheten.

- För många föreningar har lottförsäljningen varit oerhört betydelsefull och det finns många eldsjälar där ute i landet som brinner för sin lokala klubb och verksamhet. Att kunna hjälpa dem att fortsätta sin verksamhet är ju vårt syfte och vi är oerhört stolta och glada över att kunna göra det, säger Hans Sahlin.

BingoLotto är den mest kända produkten och som mest, på 1990-talet, såldes 3,5 miljoner Bingolotter per vecka i Sverige.

– I dag har vi underlättat mycket för klubbarna och försäljningen sker på ett smartare sätt, bland annat genom prenumeration. Men ett bevis för att pengarna fortfarande är viktiga för våra medlemmar är att vi har noterat ett rejält uppsving när det gäller just BingoLotto. Till Uppesittarkvällen 2019 såldes mer än 4 miljoner lotter, vilket är rekord, säger Hans Sahlin.

Den nuvarande Corona-pandemin har också bidragit till ökningen för BingoLotto och man ser också ett större engagemang under de live-sända tv-sändningarna. Sannolikheten är stor att årets upplaga av Uppesittarkvällen kan innebära ett nytt försäljningsrekord. Men även om BingoLotto är en svensk tradition som fortfarande har framtiden för sig, så ser Hans en ökad digitalisering för Folkspels lotterier.

 

Folkspel är inget vanligt spelbolag

– Pappersprodukterna kommer alltid att finnas, men vi behöver bli mer digitala och tittar på utveckling av befintliga produkter men även helt nya saker. Vi behöver också bli bättre på att sätta Folkspel ännu tydligare på kartan. Vi är ju inget vanligt spelbolag – utan ett som bidrar till samhället. Ett levande föreningsliv har många positiva effekter för dagens barn framförallt, allt ifrån ökad hälsa till kamratskap och möjlighet till en vettig fritid. Det svenska föreningslivet gör ju Sverige bättre för alla, säger Hans Sahlin.