torsdag 12 november 2020

"Vi ger ALLT tillbaka till föreningslivet "

Allt går tillbaka till föreningarna

Folkspel har ingen affärsidé. Man har ett ”varför”. Alltså, ett större syfte än att bara leverera ett ekonomiskt resultat till en ägare. 30 år efter att Folkspel lanserade en av Sveriges mest sålda lotter, BingoLotto, fortsätter man att stötta svenskt föreningsliv – till 100 %. Det enda målet är att hjälpa svenska föreningar att öka sin kassa. BingoLotto och Sverigelotten är de mest kända varumärkena och allt överskott av försäljningen av dessa lotter – och från Folkspels andra produkter – går tillbaka till föreningarna.

 

– ”Svenskt föreningsliv gör Sverige bättre för alla.”  Det är vårt varför. Det är vad vi jobbar mot hela tiden. Och till skillnad från de flesta andra spelbolag på den svenska marknaden så ger vi tillbaka allt. Det finns inget ägarbolag i bakgrunden, inga stiftelser eller annat – det är bara våra medlemmar som får ta del av överskottet, förklarar Henrik Lindroth.

Folkspel är det spelbolag som bidrar till allra flest föreningar i landet, överskottet för 2020 blev 232 miljoner kronor som täcker över 5 miljoner medlemmar i över 8 000 föreningar, som ingår i 71 riksorganisationer. Bland medlemmarna märks Riksidrottsförbundet, Rädda Barnen, Scouterna, Sveriges Körförbund och Svenska Kennelklubben för att nämna några. Så förutom att du stöttar din lokala schack-klubb, din grannes teatergrupp eller dotterns fotbollsklubb när du köper lotter av dem, så kan du också känna dig trygg med att allt överskott även når dem.

Vi vet att dessa extra intäkter gör nytta direkt för föreningarna. Men vi vet också att det gör gott för hela samhället. Att vara en del i föreningslivet har många positiva effekter. Därför går alla pengar dit. Vi är ett spelbolag med enbart goda avsikter – vi vill stötta det breda föreningslivet.

Henrik Lindroth, Marknadschef Folkspel

Den svenska spelmarknaden omreglerades under 2019 vilket gjorde det möjligt för utländska spelbolag att verka på den svenska marknaden. Aldrig förr har vi nåtts av så många olika spelmöjligheter som i dag – med spelmissbruk som den yttersta konsekvensen och med stor reklamtrötthet från dessa aktörer som en annan. Henrik Lindroth förklarar hur Folkspel skiljer sig åt från de andra spelbolagen:

Ideella spelbolag

”Här finns t.ex. Miljonlotteriet som är Nykterhetsrörelsens lott, Kombilotteriet som är Socialdemokraternas Ungdomsförbunds lott och nya M-lotten som drivs av Moderaterna. Där går överskottet till den egna verksamheten, och det är inte alla som känner till det. Postkodlotteriet räknas också som ideellt men 4 % av omsättningen går till det holländska ägarbolaget, och det är ganska mycket pengar på ett år. Vi på Folkspel ger tillbaka 100 % av allt överskott till våra medlemmar.”

Kommersiella spelbolag

”Här finns privata och börsnoterade bolag och man ska vara medveten om att dessa spelbolag drivs av att maximera spelandet hos enskilda kunder vilket kan leda till spelmissbruk. Deras mål är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Ibland gör de marknadsföringskampanjer där de ”ger tillbaka” till t.ex. lokala idrottsföreningar, men summan de ger tillbaka är ofta en bråkdel av vad själva reklamfilmerna för samma projekt kostar. Sådant kallas för bluewashing, där man försöker framstå som bättre än vad man egentligen är. ATG ägs av Svensk Travsport och Svensk Galopp, som stöttar hästsporten i landet, och visst är det en folkrörelse. Pengarna från spelet går till prispengar, till driften av trav- och galoppbanorna och andra övergripande insatser för hela den svenska hästnäringen. Vi på Folkspel säljer säkra produkter, vi vet att pengarna verkligen kommer fram till något bra.”

Statliga spelbolag

”Svenska Spel är ju störst med Stryktipset, Lotto, Joker och Triss bland annat och de är ju det allra största bolaget med en omsättning på över 8 miljarder kronor per år. Pengarna går till vår statskassa och vi kan bara förutsätta att dessa pengar kommer samhället till godo, men vi vet ju inte hur pengarna fördelas. Vi på Folkspel vet exakt på kronan hur vårt överskott fördelas. Här har vi ett jobb framför oss, att göra konsumenter medvetna om att de med en Sverigelott direkt kan ge tillbaka till svenskt föreningsliv.”