onsdag 02 november 2022

Så många steg ska du ta i olika åldrar

Att det är nyttigt att röra på sig har de flesta av oss koll på. Men det kan vara svårt att veta hur mycket man faktiskt bör aktivera sig i vardagen.

Världshälsoorganisationen har länge rekommenderat att man går minst 10 000 steg per dag, vilket omsatt i sträcka blir ungefär sex kilometer. Redan där kan man tycka att det känns långt - och faktum är att vissa forskare till och med lägger sina rekommendationer högre än så. Men det finns också de som hävdar att 7000 steg dagligen räcker för att se skillnader i sin hälsa. Och allt beror ju såklart på vem man är som individ!

antal-steg-per-dag-folkspel-819x478.png

Men vad är det egentligen som gäller för de olika åldersspannen? Finns det några riktlinjer, och i så fall - gäller 10 000 steg per dag både för tonåringen som för pensionären, eller skiljer det sig åt?

I den här artikeln samlar vi olika rekommendationer gällande hur många steg som ska tas i förhållande till ens ålder, varför att ligga på rätt antal steg kommer hjälpa din hälsa och vilken aktivitetskategori de steg du tar idag hamnar i.

Hur många steg tar du? Avgör din aktivitetsgrad!

Räknas du som stillasittande eller aktiv utifrån hur många steg du tar per dag? Här kommer ett par riktlinjer för dig som vill ta reda på vilken nivå du ligger på i dagsläget.

  • Går du mindre än 5000 steg per dag? Då räknas du som stillasittande.
  • Går du mellan 5000 och 7500 steg per dag? Om du hamnar i det här spannet så räknas du ha en vardag med låg aktivitet.
  • Går du 7500 till 10 000 steg? Hamnar du här räknas du till måttligt aktiv.
  • Går du 10 000 till 12 500 steg? Grattis! I detta spann räknas du som aktiv.
  • … och allt över 12 500 steg är såklart att räkna som mycket aktiv.

Och glöm inte att alla steg, även om de är få, påverkar din hälsa positivt.

Så påverkar promenader din hälsa positivt

Förutom att vara ett härligt sätt att komma ut i den friska luften på, så har promenader många fördelar för din fysiska hälsa. Här är några exempel på hur promenader förbättrar din hälsa:

  • Du blir piggare och gladare eftersom blodcirkulationen ökar
  • Hjärta, kärl och lungor blir starkare
  • En rask promenad minskar risken för artros
  • Problem med magen, exempelvis förstoppning, kan minska
  • Promenader minskar känslor av oro och stress
  • Du håller lättare en hälsosam vikt
  • Risken för diabetes typ 2 minskar

antal-steg-halsofordelar-819x478.png

Hur många steg ska man ta varje dag i din ålder?

Visst är det så att dagsbehovet av steg förändras i takt med att man blir äldre. Men det är också så att vi alla olika och har olika stort behov oavsett hur gammal man är.

Det finns dock siffror som brukar vara en bra riktlinje att förhålla sig till om du vill veta ungefär hur många steg du ska ta: från ungdom till pensionär!

  • Upp till 40 år gammal: Ta 12-15 000 steg per dag
  • Mellan 40 och 50 år gammal: Ta 11-12 000 steg per dag
  • Mellan 50 och 60 år gammal: Ta 10-11 000 steg per dag
  • Från 60 år och uppåt: Ta 8000 steg per dag

antal-steg-per-dag-pensionar-819x478.png
Hur många steg ska man ta varje dag när man är pensionär?

Hur vet man hur många steg man tagit?

Om du har en iPhone finns det en app förinstallerad som räknar dina steg – förutsatt att du har med dig mobiltelefonen när du går. Appen heter Hälsa och har ett rött hjärta som ikon. Här sparas även all historik över hur många steg du tagit, och du kan enkelt se hur du ligger till jämfört med föregående vecka, månad eller år.

antal-steg-per-dag-app-819x478.png

Om du inte har en iPhone utan använder Android finns det många gratis-appar som kan hjälpa dig att hålla koll på hur många steg du tar varje dag. Ett exempel på en app som håller reda på dina steg är Google Fit, men det finns en uppsjö av alternativ.

Har du en smartphone är det alltså väldigt enkelt att följa hur många steg du tar varje dag. Och om du inte vill behöva släpa på mobilen överallt finns det såklart andra lösningar.

Hur många steg har du tagit idag?