Frågor & Svar

Så här går det till!

Oavsett om ert lag redan är kund hos oss eller om ni är intresserade av att sälja våra produkter, så är ni alltid välkomna att kontakta oss med frågor och funderingar. Här nedan hittar du också svar på de vanligaste frågorna:  

Hur fungerar Sverigelotten?

Den generella Sverigelotten kostar 25 kr med en högvinst på 25 miljoner kronor. Sverigelotten Premium kostar 50 kr med en högvinst på 50 miljoner. Får du tre lika belopp (extrachansen inkluderad) så vinner du. Får du fyra lika vinner du dubbelt så mycket. Det är vinst på var fjärde lott och hela överskottet från försäljningen går till Sveriges klubbar och föreningar.

Hur vinner man högvinsten på Sverigelotten?
På Sverigelotten kan man vinna upp till 50 miljoner kronor! Högvinstspelet genomförs vid en offentlig dragning, efter att man skrapat fram 3 högvinstsymboler.

Vad tjänar vi på att sälja Sverigelotter?
Det finns två olika Sverigelotter, den generella Sverigelotten som kostar 25 kr och Sverigelotten Premium som kostar 50 kr. Grundprovisionen på den generella Sverigelotten är 8 kr per såld lott. Grundprovisionen på Sverigelotten Premium är 16 kr per såld lott.

Vad gör jag när kunden vinner på sin lott?
Vinstlotter kan ni välja att hantera på olika sätt, beroende på vinstsumman:
Vinster från 1 000 kr tar vinnaren själv hand om. Mer information hittar du på lottens baksida. Vinster under 1 000 kr löser ni själva genom att ge vinnaren nya lotter och/eller kontanter. Dessa vinstlotter som ni mottagit kan ni välja att lösa in hos ett ATG-ombud eller skicka in till oss. Har ni inte möjlighet att ge vinnaren kontanter kan ni hänvisa dem till närmaste ATG-ombud.

Hur går redovisning och betalning till på Sverigelotten?
Sverigelotten kan säljas av alla oavsett ålder, dock måste köparen ha fyllt 18 år.
Följande exempel utgår från den generella Sverigelotten. (På Sverigelotten Premium dubbleras allt.)

Ersättningen bygger på direktbehållning, vilket innebär att för varje såld Sverigelott för 25 kr så behåller laget 8 kr direkt, resterande 17 kr är det som redovisas på fakturan. Efter avslutad försäljning skickas eventuella inlösta vinster och returer in till Folkspel i ett returkuvert som medföljde leveransen.

Hur lång tid har vi på oss att sälja lotterna?
Fakturan från Folkspel skickas 60 dagar efter beställningsdatumet och har då ett betalningsvillkor på 10 dagar. Det går dock med fördel att fortsätta sälja lotterna efter att fakturan kommit. När eventuella returer kommer in till Folkspel senare skapas då en kredit på osålda lotter. 

Var skickar jag returlotterna?
Osålda lotter och inlösta vinster skall alltid skickas in till Folkspel enligt sista angivet datum. Använd det medföljande returkuvertet eller ett vanligt, frankerat kuvert och skicka till: Folkspel, Tagenevägen 72, 425 37 Hisings Kärra.

Är det full returrätt och fri frakt?
Ja, det är full returrätt på alla lotter. Det är också kostnadsfri frakt och retur om du skickar tillbaka osålda lotter till oss. 

Hur fungerar julkalendern?

Julkalendern kostar 100 kr och det finns möjlighet att vinna Färgfemman, varje dag och 1 miljon direkt på skrapet, dessutom finns en extra miljonchans under den Extra jubileumsluckan. Under resp nummer/skraplucka finns det 3 x 2 symboler där tre lika symboler ger vinst. Färgfemman och miljonen finns med bland dessa symboler. Vinsten Färgfemman är en högvinstdragning i Bingolottostudion i Göteborg där man har möjlighet att vinna högvinster, inklusive bilar och 1 miljon

Vad tjänar vi på att sälja Julkalendrar?

Julkalendern kostar 100 kr och laget tjänar 50 kr.

Hur går redovisning och betalning till på Julkalendern?
Julkalendern kan säljas av alla oavsett ålder, dock måste köparen ha fyllt 18 år. Ersättningen bygger på direktbehållning, vilket innebär att för varje såld Julkalender för 100 kr så behåller laget 50 kr direkt, resterande 50 kr är det som redovisas på fakturan.

Hur lång tid har vi på oss att sälja lotterna?
Julkalendern kan säljas fram till den 31 december. Osålda julkalendrar skickas in till Folkspel, dock senast den 20 januari 2020. Julkalendern faktureras vecka 6 2020 och har då ett betalningsvillkor på 14 dagar.

Vad gör jag när kunden vinner på sin lott?
Vinstlotter kan ni välja att hantera på olika sätt, beroende på vinstsumman:
Vinster från 1 000 kr tar vinnaren själv hand om. Mer information hittar du på lottens baksida. Vinster under 1 000 kr löser ni själva genom att ge vinnaren nya lotter och/eller kontanter. Dessa vinstlotter som ni mottagit kan ni välja att lösa in hos ett ATG-ombud eller skicka in till oss. Har ni inte möjlighet att ge vinnaren kontanter kan ni hänvisa dem till närmaste ATG-ombud.

Var skickar jag returlotterna?
Osålda lotter och inlösta vinster skall alltid skickas in till Folkspel enligt sista angivet datum. Använd det medföljande returkuvertet eller ett vanligt, frankerat kuvert och skicka till: Folkspel, Tagenevägen 72, 425 37 Hisings Kärra.

Är det full returrätt och fri frakt?
Ja, det är full returrätt på alla lotter. Det är också kostnadsfri frakt och retur om du skickar tillbaka osålda lotter till oss. 


Ladda ner ytterligare info:
Rutinblad_Sverigelotten.pdf
Rutinblad_Premiumlotten.pdf
Rutinblad_Julkalendern.pdf

Lycka till med försäljningen!

Du når oss på telefon 0771 72 72 00 eller e-post folkspellag@folkspel.se.

Våra öppettider är måndag-fredag 09.00-11.00 och 13.00-16.00.