Ny lag kan stoppa aggressiv marknadsföring

2015-08-14 av: Hans Sahlin

I veckan visade svt:s Aktuellt ett intressant inslag om den aggressiva marknadsföringen som framför allt de internationella och oreglerade spelbolagen driver. (För att se inslaget klicka här och gå in 14:07 minuter in i klippet.) Mailutskick, värdecheckar och erbjudanden från olika spelsajter lockar med snabb respons och höga vinster, något som är svårt att stå emot inte minst för de som har hamnat i ett spelberoende.

De utländska spelbolagen omfattas inte av svensk lagstiftning och har hittills i år pumpat in drygt 1,1 miljarder kronor i marknadsföring enligt Lotteriinspektionens siffror. Det är mer än dubbelt så mycket som de svenska bolagen.

Regeringen har flaggat för en ny spelutredning som ska undersöka den svenska spelmarknaden för att se om och i så fall hur den bör reformeras. Vi på Folkspel är positiva till det. Vi vill verka för en sund spelmarknad där svenska och internationella bolag som verkar på den svenska marknaden följer samma lagstiftning och omfattas av samma kontroll.

En förstärkning av det så kallade främjandeförbudet skulle bidra till att spelkonsumenten inte utsätts för den massiva reklam som idag förekommer från framför allt oreglerade spelbolag. Det i sin tur skulle förhoppningsvis leda till mindre spelmissbruk och att färre människor hamnar i spelsituationer som inte är önskvärda. En bonuseffekt skulle också kunna bli att folkrörelsernas lotterier – bland andra Folkspels produkter - utsätts för mindre konkurrens och således kan generera mer pengar i överskott till den goda saken.

Om och i så fall när en ny lagstiftning kommer till stånd, är det viktigt att Lotteriinspektionen kan utdöma vite med omedelbar verkan. Utan det blir en ny lag tandlös. Vi ser positivt på en ny lag och vår förhoppning är att den ska träda i kraft redan den 1 januari 2016!