Örebro och årsplan – en succé

2016-01-18 av: Hans Sahlin

Bästa på tio år. Omsättningen för Folkspel under hösten 2015 har inte varit så hög sedan 2005.

Klart våra succéartade jul–och nyårskvällar bidrar till det. Och den årsplan som Folkspel utvecklat tillsammans med sina föreningar.

I dag ser upplägget med våra kunder, det vill säga föreningslivet, annorlunda ut än för några år sedan. Då var våra säljare ute och pratade, peppade och gjorde punktinsatser inför vissa extra tillfällen.

I dag finns det något vi kallar för årsplan och där vi tillsammans med den förening som önskar hittar en långsiktig strategi över hela året som exempelvis innefattar två-fyra säljperioder under ett år.

Det gör att vår kommunikation med föreningen blir enklare och effektivare.

Det gör att föreningens kommunikation med sina medlemmar blir tydligare.

Det gör att Folkspel kan hjälpa föreningslivet att tjäna ännu mer pengar.

Vi bistår med utbildning och hjälper bland annat till med att lokalisera de nyckelpersoner som är välbehövliga i varje förening för att uppnå bästa möjliga resultat. Samtidigt får vi värdefull information om frågeställningar och argument som kommer föreningarna tillhanda och som behöver bemötas och förklaras.

Sålunda är besöken lärorika för båda parter

Jag har pratat en del med Jörgen Boström, som är Folkspels säljledare gentemot föreningarna. Han berättade bland annat om Örebro SK, som arbetat med just årsplan sedan några år tillbaka.

Nedanstående är intressanta siffror över hur utvecklingen kring försäljning av Bingolotter till uppesittarkvällen och nyårskvällen varit för deras del och sedan arbetet med att en årsplan gick igång.

Antal sålda lotter:

2013: 9 000
2014: 19 000
2015: 30 300

Antal lag i föreningen som var med och sålde:

2013: 12 av 52
2014: 21 av 52
2015: 52 av 52

Kan meddela att ÖSK nyligen fick en julklapp på 750 000 kronor och precis som fjol var nummer 1 i vårt land.

Även AIK har deltagit i den årsplan som vi erbjuder ihop med representanter från Folkspel. Den allmänna uppfattningen är annars att elitföreningar genom åren varit mindre bra på att utnyttja våra produkter och tjänster.

Det gäller inte ett gulsvart gäng från Solna. AIK.

Med 11 000 sålda lotter var de trea i hela landet och drog in 250 000 till föreningen.

Årsplanen är garanterat någonting för alla föreningar som vill jobba med Folkspel och generera viktiga intäkter till sin verksamhet.

Hör av er till Folkspel – Vi brinner för att hjälpa er igång med årsplansjobbet.

Avslutningsvis då vi gått in i ett nytt år.

Ingvar Oldsberg tar snart välförtjänst semester efter ett fantastiskt arbete i jul och nyår. Det känns tryggt att studera namnen som ska vikariera för vår mästerliga programledare.

Jessica Andersson, denna glada och uppskattade tjej från min hemstad Trollhättan, kan inte bli annat än succé.

Casper Janebrink, frontfigur i Arvingarna, kommer med sin energi att gå hem i stugorna

Jesper Aspegren, känd från bland annat Antikrundan, står för en erfarenhet och trovärdighet vi ser fram emot.

God fortsättning.