Folkspel

Folkspel hyllar svenskt föreningsliv i Eldsjälar säsong två

Pressmeddelande 4 november 2019

Folkspel, föreningslivets egna spelbolag, lanserar i dag den andra säsongen av filmserien Eldsjälar där man uppmärksammar sex eldsjälar från föreningslivet. Filmerna har tagits fram i samarbete med Storyfire.

Folkspel har genom sina produkter Bingolotto och Sverigelotten under sina 27 verksamma år genererat över 17 miljarder till svenskt föreningsliv. I våras lanserade Folkspel filmserien Eldsjälar, som tagits fram i samarbete med Storyfire. Nu släpps säsong två.

- Med filmserien vill vi fortsätta att visa upp bredden av hur föreningslivet och de aktiva faktiskt påverkar människor genom att till exempel bidra till folkhälsa, sammanhållning, lagkänsla, integration och kamratskap. Jag kan inte tänka mig vad Sverige behöver mer just nu än människor som gör det möjligt, säger Henrik Lindroth som är marknadschef på Folkspel.

De sex filmerna lyfter fram starka historier och fantastiska Eldsjälar inom svenskt föreningsliv. I filmerna möter vi bland annat Ellen, som trots ett funktionshinder siktar mot eliten i orientering. I en annan film visas engagemanget som krävs för att arrangera en fotbollscup. I serien visas även hur föreningslivet inte bara bygger på sport, då ett avsnitt följer scouter på hajk och möter en unik kör i Göteborg. 

Filmerna kommer bland annat att visas på Expressen och i sociala medier. Bakom filmerna står Storyfire, som är i dag ett fullskaligt berättarhus inom film och kommunikation, som bland annat utvecklar, producerar och distribuerar varumärkeskommunikation, drama och dokumentärer.

- Med filmerna vill i visa på engagemanget hos enskilda som tillsammans skapar kraften i svenskt föreningsliv. Samarbetet med Folkspel är fantastiskt då de aktivt bidrar till ett bättre samhälle genom att ge allt överskott till föreningslivet. Det är det som skiljer dom från andra spelbolag, säger Kay Höök, på Storyfire.

Samarbetet mellan Folkspel och Storyfire har utöver de två säsongerna av Eldsjälar inneburit filmserien ”Stjärnmötet” där fem idrottsstjärnor intervjuas om sin syn på svenskt föreningsliv, samt en traditionell reklamfilm.

 

För mer information, kontakta:

Henrik Lindroth, marknadschef Folkspel
henrik.lindroth@folkspel.se, 073-091 44 22

 

Kay Höök, COO på Storyfire

kay.hook@storyfire.se, 076-618 75 75

 

Om Folkspel

Folkspel är en ideell organisation som ägs av 72 riksorganisationer i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv att sälja lotteriprodukterna Bingolotto och Sverigelotten och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1991 har Folkspel genererat 16,4 miljarder kronor till svenskt föreningsliv. Folkspel har 104 anställda och huvudkontoret ligger i Göteborg. www.folkspel.se.

 

Om Storyfire

Storyfire är ett komplett berättarhus inom film och kommunikation. Storyfire hanterar hela produktionsledet, från idé, till produktion, till publicering och har under de senaste åren tagit fram filmsatsningar som exempelvis: ”Länge leve demokratin”, ”Pantamerahumor”, ”Norrsken Impact Week” och ”Catwalk” som har premiär på svensk bio januari 2020. www.storyfire.se