Folkspel

Folkspels nya reklamfilm ska visa upp spelbolagets samhällsnytta

Folkspels nya reklamfilm som visas i TV4 och online från och med idag ska visa upp en annan sida av den kritiserade lotteribranschen. Filmerna har tagits fram i samarbete med Storyfire.

Folkspel, föreningslivets egna spelbolag står bakom Bingolotto och Sverigelotten, och överskottet går oavkortat till föreningslivet. Nu lanseras bolagets nya reklamfilm som bland annat ska rulla i TV4 under sommaren.

-  Just nu pågår intensiva diskussioner om den nya spellagen och spelbolagens efterlevnad av den. Vi på Folkspel tycker att detta är bra. Med vår reklam vill vi en gång för alla visa att vi inte är ett spelbolag som alla andra. Att bidra till det goda i samhället är inte en del av vår verksamhet, det är hela vår verksamhet. Allt överskott från Folkspel går direkt tillbaka till det svenska föreningslivet, och det är vi stolta över, säger Henrik Lindroth som är marknadschef på Folkspel.

Reklamfilmen har tagits fram i samarbete med Storyfire, som tidigare i år även producerat Folkspels filmserier ”Eldsjälar” och ”Stjärnmötet”.

-   Vi tycker att filmen visar på bredden av hur föreningslivet faktiskt påverkar människor genom att till exempel bidra till folkhälsa, sammanhållning, lagkänsla, integration och kamratskap. Folkspel bidrar till samhället och till svenskt föreningsliv. Det är det som skiljer dom från andra spelbolag, säger Kay Höök som är COO på Storyfire.

Folkspel har genom sina produkter Bingolotto och Sverigelotten under sina 27 verksamma år genererat över 16 miljarder till svenskt föreningsliv. Under 2018 delade Folkspel ut 177 miljoner kronor till mer än 9 000 föreningar runt om i landet.

Storyfire är i dag ett fullskaligt berättarhus inom film och kommunikation, som bland annat utvecklar, producerar och distribuerar varumärkeskommunikation, drama och dokumentärer.

För mer information, kontakta:
Henrik Lindroth, marknadschef Folkspel


henrik.lindroth@folkspel.se, 073-091 44 22