torsdag 28 januari 2021

Kan ett lotteribolag ha goda avsikter?

Det finns naturligtvis en relevant fråga att ställa även kring den verksamhet ideella Folkspel bedriver. Kan ett lotteribolag ha goda avsikter?
– Svaret får var och en ge. Vi kan bara berätta vad vi gör så får alla skapa sig en egen uppfattning, säger marknads- och kommunikationschef Henrik Lindroth.

Henrik Lindroth marknadschef Folkspel.Folkspel drivs utan privata vinstintressen. Istället är föreningslivet den stora vinnaren.

– Det räcker inte längre att bara ha en bra produkt. Varumärket bakom produkten måste göra samhället bättre. Vi erbjuder konsumenterna roliga skraplotter i form av Sverigelotten och Färgfemman och söndagsunderhållning på TV4 tillsammans med Bingolotto. Samtidigt ger vi svenskt föreningsliv växtkraft genom att hela överskottet går tillbaka till föreningarna, säger Henrik Lindroth.

Folkspel är inte ett bolag, utan en ideell förening som har 72 medlemsorganisationer. Bland medlemmarna finns Riksidrottsförbundet, Rädda Barnen, Scouterna, Körförbudet och många fler. Det finns inga privata vinstintressen, inga enskilda personer som tjänar på verksamheten. Syftet är inte att gå med vinst, utan att skapa största möjliga överskott att betala ut.
– Vi vill vara den aktör inom lotterier och spel som gör störst samhällsnytta.

Ökad medvetenhet är bra för Folkspel

I dag har närmare 100 företag licens för att bedriva kommersiella spel på den svenska marknaden. Svenska konsumenter översköljs av marknadsföring från inte minst utländska och kommersiella spelbolag. 
– Rent krasst har avregleringen faktiskt påverkat oss positivt. Folkspel och våra produkter upplevs som trygga och trovärdiga. Vi har funnits i 30 år och levererat spelglädje till svenskarna och över 17 miljarder kronor i överskott till föreningslivet. En riktig win-win alltså, säger Henrik Lindroth.
Folkspel gynnas dessutom av att konsumenternas medvetenhet ökat.
– För tio år sedan var det fler som köpte vardagsprodukter utan att fundera på var och hur produkten producerats och vad företaget bakom gjorde för nytta för samhället än nu. Nu handlar fler klimatsmart, närproducerat och ekologiskt. I allt större utsträckning väljer folk bort produkter som ”bara” är produkter. Kunderna väntar sig något mer av en produkt och företaget bakom än att produkten bara ska vara bra och billig. Folk är inte omedvetna, så varför skulle de inte ställa krav även på lotteri- och spelprodukter? Och då menar jag inte bara lotternas egenskaper och vinstmöjligheter och sådant. Många kunder vill ha svar på frågor som ”Vad händer med pengarna som jag inte vinner?” 
Folkspel har ett enkelt svar. 
– Hela överskottet går till föreningslivet.Tjejer på Sunnesta fotbollscup.

17 miljarder i överskott sedan starten 1991

Folkspel är inte den enda stora så kallade allmännyttiga spelaktören i Sverige. Postkodlotteriet och Miljonlotteriet är andra exempel.
– En skillnad mellan oss och de andra är att vi delar ut överskottet löpande under året genom att föreningarna som säljer våra produkter får behålla sitt överskott direkt. Dessutom så har vi över 8 000 föreningar som får överskott från Folkspel så vi finns verkligen i varje del av Sverige, från storstad till landsbygd.
Sedan starten 1991 har ideella Folkspel totalt bidragit med över 17 miljarder till det föreningsliv som sålt Bingolotto, Sverigelotten, Färgfemman och några till genom åren. Som ideell organisation och utan privata ägarintressen går verksamheten ut på att skicka varenda krona i överskott vidare till de 72 medlemmar som Folkspel representerar. De senaste åren har vi dessutom sett ett rejält uppsving i vårt överskott. Bara under 2021 blev överskottet 352 miljoner kronor.
– Vi hoppas att den fantastiska ökning vi sett kan härledas till en omsorg och en solidaritet kring vårt föreningsliv. Vårt överskott täcker givetvis långt ifrån allt, men är ett tillskott som behövs mer än någonsin, säger Folkspels vd, Hans Sahlin och fortsätter:
– Vi vet att vi gör stor skillnad med det lotterier vi erbjuder. Sedan ska alla föreningar och organisationer, som gör jobbet med att sälja, naturligtvis äras. Precis som konsumenterna, som var och en bidrar till det föreningsliv som gör Sverige bättre för alla. 

Läs mer om våra lotter och hur du kan stötta föreningslivet.

Folkspels överskott 2017–2021

Fyra senaste verksamhetsåren:
2020/2021: 352 miljoner
2019/2020: 232 miljoner.
2018/2019: 189 miljoner.
2017/2018: 160 miljoner.