tisdag 31 augusti 2021

”Varumärket måste göra samhället bättre”

Det finns naturligtvis en relevant fråga att ställa även kring den verksamhet ideella Folkspel bedriver. Kan ett spelbolag ha goda avsikter?
– Svaret får var och en ge. Vi kan bara berätta vad vi gör så får alla skapa sig en egen uppfattning, säger marknads- och kommunikationschef Henrik Lindroth.

henrik-lindroth-819x478.jpgFolkspel drivs utan privata vinstintressen. Istället är föreningslivet den stora vinnaren.

– Det räcker inte längre att ha en bra produkt. Varumärket måste göra samhället bättre. Vi erbjuder konsumenterna roliga skraplotter och söndagsunderhållning på TV4 tillsammans med Bingolotto. Samtidigt ger vi svenskt föreningsliv växtkraft genom att hela överskottet går tillbaka föreningarna, säger Henrik Lindroth.

Folkspel är inte ett bolag, utan en ideell förening som ägs av 72 medlemsorganisationer. Bland medlemmarna finns Riksidrottsförbundet, Rädda Barnen, Scouterna, Körförbudet och många fler. Det finns inga privata vinstintressen, inga enskilda personer som tjänar på verksamheten. Syftet är inte att gå med vinst, utan att skapa största möjliga överskott att betala ut.
– Vi vill vara den aktör i sammanhanget som gör störst samhällsnytta.

Ökad medvetenhet är bra för Folkspel

I dag har närmare 100 företag licens för att bedriva kommersiella spel på den svenska marknaden. Svenska konsumenter översköljs av marknadsföring från inte minst utländska och kommersiella spelbolag. 
– Rent krasst har avregleringen faktiskt påverkat oss positivt. Folkspel och våra produkter upplevs som trygga och trovärdiga. Vi har funnits i 30 år och levererat spelglädje till svenskarna och överskott till föreningslivet. En riktig win-win alltså, säger Henrik Lindroth och fortsätter:
– Spelreklam är den reklam som människor gillar minst. Nio av tio svenskar tycker att spelreklam är dåligt. Och spelprodukterna som vi erbjuder är av en helt annan typ än merparten av vad som syns i tv-reklamen.
Folkspel gynnas dessutom av att konsumenternas medvetenhet ökat.
– För tio år sedan var det fler som köpte brasiliansk oxfilé utan att fundera än nu. Nu handlar fler närproducerat och ekologiskt. I allt större utsträckning väljer folk bort produkter som ”bara” är produkter. Kunderna väntar sig något mer av en vara och företaget bakom än att varan bara ska vara bra och billig. Folk är inte dumma, så varför skulle de inte ställa krav även på spelprodukter? Och då menar jag inte bara lotternas egenskaper och vinstmöjligheter och sådant. Många kunder vill ha svar på frågor som ”Vad händer med pengarna som jag inte vinner?” 
Det finns ett enkelt svar. 
– Hela överskottet går till föreningslivet.

17 miljarder i överskott sedan starten 1991

Folkspel är inte den enda stora så kallade allmännyttiga spelaktören i Sverige. Postkodlotteriet och Miljonlotteriet är andra exempel.
– En skillnad mellan oss och de andra är att de samlar pengar på hög för att sedan betala ut överskottet en gång om året. Vi delar istället ut överskottet löpande under året genom att föreningarna som säljer våra produkter får behålla sitt överskott direkt varje gång de redovisar.
Sedan starten 1991 har ideella Folkspel totalt bidragit med uppemot 17 miljarder till det föreningsliv som sålt de olika lotter vilka erbjuds. Som ideell organisation och utan privata ägarintressen går verksamheten ut på att skicka varenda krona i överskott vidare till de 72 medlemmar som Folkspel representerar. De senaste åren har vi dessutom sett ett rejält uppsving då det handlar överskott.
– Vi hoppas att den fantastiska ökning vi sett kan härledas till en omsorg och en solidaritet kring vårt föreningsliv. Vårt överskott täcker givetvis långt ifrån allt, men är ett tillskott som behövs mer än någonsin, säger Folkspels vd, Hans Sahlin och fortsätter:
– Vi vet att vi gör stor skillnad med det lotterier vi erbjuder. Sedan ska alla föreningar och organisationer, som gör jobbet med att sälja, naturligtvis äras. Precis som konsumenterna, som var och en bidrar till det föreningsliv som gör Sverige bättre för alla. 

Läs mer om våra lotter och hur du kan stötta föreningslivet.

Folkspels överskott 2017–2021

Tre senaste verksamhetsåren:
2020/2021: Presenteras i höst.
2019/2020: 232 miljoner.
2018/2019: 189 miljoner.
2017/2018: 160 miljoner.

 

 

 

Vi brinner för föreningslivet