
Tillgänglighetsredogörelse
Vi, Folkspel Ideell Förening, står bakom www.folkspel.se ("Hemsidan") och applikationen BingoLotto (version 3.4.5) offentliggjord den 2025-05-09 (”Appen”) . Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda Hemsidan och Appen, oavsett funktionsvariation och oberoende av eventuella hjälpmedel som används. Det här dokumentet beskriver hur Hemsidan och Appen uppfyller Tillgänglighetsdirektivet, som gäller i Sverige genom lag, förordning och Post- och telestyrelsens (”PTS”) föreskrifter (gemensamt ”Tillgänglighetsdirektivet”), vilka eventuella kända tillgänglighetsproblem som finns och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Vilka krav på tillgänglighet gäller för oss?
Tillgänglighetsdirektivet gäller för e-handelstjänster som tillhandahålls till konsumenter, både på webbplats och i mobila applikationer (gemensamt ”E-handelstjänster”). Tillgänglighetsdirektivet ställer krav på tillgänglighet avseende information, användargränssnitt respektive funktionell utformning för våra E-handelstjänster, samt ställer krav på tillhandahållande av information avseende hur våra E-handelstjänster uppfyller tillgänglighetskraven. Tillgänglighetsdirektivet gäller också till viss del för vår kundtjänst (”Folkspels Kundcenter”).
Vad erbjuder vi i våra E-handelstjänster
Vi tillhandahåller olika lotterier så som BingoLotto, BingoLottos julkalender, Sverigelotten, JOYNA och diverse onlinespel (gemensamt ”Spelen”). Spelen kan spelas genom våra digitala spellösningar eller genom fysiska lotter, som bland annat köps via Hemsidan eller Appen. De delar av Hemsidan respektive Appen som är nödvändiga för att du ska kunna köpa Spelen digitalt, inklusive bekräftelser av sådana köp, utgör våra E-handelstjänster och omfattas av Tillgänglighetsdirektivet. Däremot så omfattas inte själva Spelen av Tillgänglighetsdirektivet men vi jobbar kontinuerligt med att optimera alla våra tjänster för bästa möjliga tillgänglighet.
Våra E-handelstjänster omfattar också de delar av Hemsidan och Appen som är nödvändiga för att du ska kunna skapa ett spelkonto hos Folkspel och anmäla dig till våra utskick av marknadsföring, inklusive bekräftelser av dessa handlingar.
Beskrivning av tjänsterna i tillgängliga format
- Det skall gå att förstora text i webbläsare till 200% av normalstorlek utan att det ser konstigt ut
- Grafiska element ska uppnå kontrast på minst WCAG AA-standard
- Minsta textstorlek ska vara 16px eller motsvarande
- Bilder ska ha alt-text för skärmläsare
- Det ska vara möjligt att navigera med skärmläsare
- Det skall vara möjligt att navigera med tangentbord
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av hemsidan/appen?
Vi strävar hela tiden efter att förbättra E-handelstjänsternas tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kontakta Folkspels kundcenter så tar vi emot ditt ärende eller fråga.
Tillsyn
PTS är tillsynsmyndighet för E-handelstjänster som omfattas av lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Du kan kontakta PTS om du tycker att våra E-handelstjänster eller Folkspels Kundcenter brustit utifrån tillgänglighetskraven.
Hur tillgängliga är våra E-handelstjänster
Samtliga av våra E-handelstjänster är och ska vara tillgänglighetsanpassade. Vi arbetar kontinuerligt även med att fullt ut anpassa våra spelklienter och släpper kontinuerligt uppdateringar för att de ska komma upp i samma standard som övriga Hemsidan/Appen.
Teknisk information om tillgänglighet
Folkspel efterföljer Web Content Accessibility Content (WCAG) och uppnär nivå A och AA. Det ska noteras att denna tekniska information om tillgänglighet endast gäller våra E-handelstjänster.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Problem vid konsumtion av digital skraplott
- Uppläsning av beloppssymboler under skrapet på våra skraplottsprodukter.
Problem vid konsumtion av digital Bingolott
- Zoom av bingobrickor fungerar inte fullt ut
- Vissa texter i klienten är för små
- Kontrasten på vissa grafiska element är för svag
Problem vid konsumtion av Folkspels bingo onlinespel
- Dessa levereras av en extern aktör som ännu inte tillgänglighetsanpassat sin klient
Folkspel arbetar med kontinuerliga uppdateringar för att samtliga delar av Hemsidan skall uppnå vår standard för tillgänglighet.
Innehåll som inte omfattas av lagen
Det är endast de delar av vår Hemsida och App som är kopplade till våra E-handelstjänster som omfattas av tillgänglighetskraven. Resterande innehåll på Hemsidan och Appen kan ha tillgänglighetsbrister.
Hur vi testar hemsidan/appen
Folkspel gör löpande självskattning (intern testning) av E-handelstjänster på Hemsidan och Appen i utvecklings- och releaseflöden för att upprätthålla god kvalitet och krav. Detta innefattar arbete av Folkspels egen och externa UX/UI kompetens samt olika former av utvecklingspolicys.
Som tillägg till ovan kompletterar Folkspel sin tillgänglighetsanalys genom en extern bedömning, senast genomförd den 2025-02-25.
Denna redogörelse uppdaterades senast den 2025-06-09.
Dela

Tillgänglighetsredogörelse
Vi, Folkspel Ideell Förening, står bakom www.folkspel.se ("Hemsidan") och applikationen BingoLotto (version 3.4.5) offentliggjord den 2025-05-09 (”Appen”) . Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda Hemsidan och Appen, oavsett funktionsvariation och oberoende av eventuella hjälpmedel som används. Det här dokumentet beskriver hur Hemsidan och Appen uppfyller Tillgänglighetsdirektivet, som gäller i Sverige genom lag, förordning och Post- och telestyrelsens (”PTS”) föreskrifter (gemensamt ”Tillgänglighetsdirektivet”), vilka eventuella kända tillgänglighetsproblem som finns och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
https://www.folkspel.se/om-folkspel/tillganglighetsredogorelse/