”Jag kan gå och lägga mig på kvällarna och känna att jag jobbar på ett företag som drivs av att hjälpa andra”

kundservice-chef-folkspel-891x471.jpg

Lär känna Ahmad-Shah Said ­­­– en filmintresserad träningskille som brinner för ledarskap och att hjälpa andra. Med ett förflutet inom sälj och service axlade han för tre år sedan rollen som Försäljningsansvarig på TM och event på Folkspel. Idag leder han dessutom kundcentret på Folkspel. I den här intervjun berättar han om hur Folkspel jobbar med kundservice och hans egen föreningsbakgrund. Dessutom ger han sina tre bästa tips på hur man lyckas med att motivera medarbetare att prestera sitt allra bästa.

Hallå där Ahmad-Shah – kan du berätta lite om dig själv, vem är du?Jag är en 36-årig kille som kommer från Borås. Jag har alltid haft ett brinnande intresse för sport och varit aktiv i föreningslivet i många år. Jag har även bott ett par år i Göteborg. Under den perioden tränade jag barn och unga i fotboll, i klubben Kortedala IF. Under min fritid umgås jag med min familj, springer, tränar på gym och ser mycket film, alltifrån Hollywood-komedier till mörka och komplexa filmer. Senast såg jag serien ”Squid Game”, jag gillar koreanska filmer och serier mycket!

Vem är du i din yrkesroll? Vad jobbar du med på Folkspel?
Just nu har jag faktiskt tre olika roller kan man säga haha, mitt primära uppdrag idag är att jag är kundcenterchef. Och så är jag ansvarig för telemarketing och event. Som ansvarig för Folkspels kundcenter innebär det att jag leder min avdelning med just nu 18 grymma medarbetare. Vi tycker mycket om vårt uppdrag att hjälpa Folkspels kunder på ett så bra sätt vi kan.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för dig?
Mitt jobb varierar mycket, vilket passar mig utmärkt! Men några fasta rutiner har vi på avdelningen som att starta veckan med en samtalsprognos – hur ser det ut historiskt för den här tiden på året och så ser över vad vi har i pipelinen. Har vi haft en månadsfinal på BingoLotto eller har Sverigelotten en kampanj som våra kunder kan behöva extra stöttning i? Då ser vi till att planera för det. Vi har också täta avstämningar, dels över avdelningarna men framförallt ser jag till att vi har mycket uppföljningar inom gruppen kundservice. Hur ser kundnöjdheten ut, vad kan vi förbättra och hur mår vi på avdelningen. Typ sådana saker pratar vi mycket om och följer upp!

Hur jobbar folkspel med Kundservice?
Målet med vårt arbete är att vara lösningsorienterade hjälpa kunderna på bästa möjliga sätt. Vi ska se till att efter varje avslutat samtal ska kunden känna ”jag fick hjälp och jag är nöjd”. Malin, som är operativ coach i teamet ser till att personalen får en grym utbildning och kontinuerlig uppföljning på sitt arbete.

Vad gjorde att du sökte till Folkspel?
Innan jag kom till Folkspel var jag redo för nya utmaningar, så när man behövde anställa en ansvarig för telemarketing kändes det som klippt och skuret för mig. Och jag ångrar inte en sekund att jag tog jobbet. Vi är en platt, snäll och viktig organisation. Här är en Kundcenter-medarbetare, art-director, koordinator, HR-specialist och VD lika mycket värda. Alla hos oss behövs för att Folkspel ska kunna dela ut så mycket överskott som möjligt till föreningar och organisationer, och för att kunna göra Sverige lite bättre. Jag tycker att vi känns som en familj och jag ser mig själv gå i pension här!

Vad är det bästa med Folkspel?
Det bästa är att jag kan gå och lägga mig på kvällarna och känna att jag jobbar på ett företag som drivs av att hjälpa andra. Vi är en väldigt samhällsnyttig organisation och det känns fint att vara en del av det.

Vad är dina tre bästa tips för att motivera en avdelning som jobbar med kundtjänst?

  • Lär känna dina medarbetare, vet du inte vad de motiveras av kan du inte motivera dem.
  • Ge feedback på rätt sätt och var villig att ta emot feedback för att kunna utvecklas som ledare.
  • Hitta de starka sidorna hos dina kollegor och bygg vidare på det. Och var tydlig med att ansvaret ligger hos mig som ledare om det blir fel och hos dig som medarbetare om det blir rätt. Det blir en trygghet på avdelningen.

 

Vill du jobba på Kundcenter? Se våra lediga jobb här.