Kategori

Hälsa

Jonas Almén

Jonas Almén är idrottsläraren som tänker utanför boxen. Han är verksam på Solbackeskolan i Bergsjön, en miljö som han beskriver som mångkulturell och där många av barnen inte har en naturlig väg in i det svenska föreningslivet.

Det vill Jonas Almén ändra på.

Därför har han de senaste åren bjudit in olika föreningar som efter skoldagens slut (klockan 14) får ha aktiviteter på skolan. IFK Göteborg, Rampen IK och Bergsjön SK är tre utav mängder av klubbar. Förhoppningen är att barnen ska tycka att det är så kul att ska tjata på sina föräldrar att de måste vara med i en förening – och en liten egen undersökning häromåret visade att under en decembervecka hade 87 procent av eleverna medverkat på minst en sådan aktivitet.

– Jonas är en av de mest engagerade personer som jag träffat. Han vill alla väl, får alla att känna sig sedda och hörda. Det är ju superviktigt att fånga upp de här barnen och ge dem rörelseglädje för att de sedan ska kunna komma in i föreningslivet, säger Samuel Yngvesson, som är operativ samordnare för hållbarhet i IFK Göteborg.

Men det är bara ett av mina viktiga initiativ som Jonas Almén står bakom. För några år sedan fick han upp ögonen för The Daily Mile. Det är ett projekt som startades i Skottland och som betyder att man ska röra sig 1,6 kilometer (en engelsk mil) varje dag, vilket tar ungefär en kvart. Man får gå, jogga eller springa.

– Vi gör det varje dag. Alla pedagoger och alla barn. Det var lite gnissel i början, men nu finns det inte alls något motstånd längre. Vi är enda svenska skolan, såvitt jag vet, som gör detta varje dag, säger Jonas Almén, om en rörelse som har över 8 000 skolor knutna till sig över världen.

aretseldsjal-halsa-idrotta-jonas-almen-819x478-folkspel.jpg

På skolgården finns en 520 meter lång gul linje som slingrar sig fram på asfalten. När det har gått en kvart blåses aktiviteten av.

Jonas Alméns kolleger kan intyga att det skett förändringar sedan The Daily Mile infördes. Barnen orkar mer, kan koncentrera sig bättre på lektionerna och presterar bättre i det dagliga skolarbetet. Många lärare intygar också att den där kvarten skapar möjligheter till mjuka samtal med eleverna och att de får en bättre kontakt med dem.

– Vi vet att vanor som vi skapar när barnen är små och när de är unga, det har de sedan med sig in i vuxenlivet. Det finns inget att tveka på. Vi tar vårt ansvar men fler skolor måste göra det, säger Jonas Almén.