tisdag 13 december 2022

Hjärngympa för äldre

De flesta av oss är medvetna om att rörelse har positiv inverkan på både kropp och själ. Att ens mentala hälsa har stor inverkan på hur man mår i stort är vi alla medvetna om.

Men visste du att man behöver göra gympa för hjärnan och att det faktiskt är minst lika viktigt att träna hjärnan som musklerna? Kanske särskilt för den som kommit upp något i ålder.

hjarngympa-for-aldre-819x478.jpg

Det finns flera olika sätt att träna hjärnan, och i förlängningen också förbättra sin hälsa och livskvalité. I den här artikeln kommer vi lista några av våra bästa tips på hjärngympa för äldre.

Vi har satsat på att skriva om aktiviteter för hjärna och minne som både är lätta, effektiva och roliga. Allt för att det blir lätt att komma i gång!

Spela schack och träna din hjärna

Många tips på hjärngympa är bra - men ett av de absolut bästa är att spela ett väldigt känt spel som funnits länge. Det är faktiskt så att det uppfanns så tidigt som för 1500 år sedan. Vi pratar givetvis om schack! Schack går ut på att besegra motståndarens kung och det kända persiska uttrycket Schackmatt betyder precis just det – att kungen är besegrad.

Man har ofta en bild av att den genomsnittlige schackspelaren besitter väldigt hög intelligens. Den fördomen bottnar kanske i att schackspelande faktiskt leder till ett förbättrat minne. När man spelar schack utvecklar man sitt strategiska och logiska tänkande, eftersom spelet handlar om att lyckas förutse ett flertal drag och scenarion.

En av Folkspels medlemmar är faktiskt Sveriges Schackförbund. Sveriges Schackförbund uppskattar att ungefär 2,7 miljoner svenskar kan spela schack – en helt otrolig siffra, tycker vi.

Att SSF är en av våra medlemmar innebär att de årligen tar del av överskott från våra produkter, exempelvis Sverigelotten och BingoLotto. Och du kan stötta redan nu genom att köpa någon av våra digitala lotter. Bra va?

Lägg pussel och träna hjärnan

Pussel är inte bara ett mysigt sätt att fördriva tiden på, det är faktiskt också ett väldigt bra sätt att träna hjärnan på. Forskning har visat att pussel är hälsofrämjande när det kommer till visuospatialt kognitivt åldrande.

Visuospatialt betyder ungefär att man med synens hjälp kan orientera sig i sin omgivning. När man lägger pussel behöver du se bitarna samtidigt som du identifierar helheten, vilket är en väldigt bra utmaning och således träning för din hjärna.

hjarngympa-for-aldre-pussel-819x478.jpg

Kluringar och korsord som hjärngympa

Finurliga kluringar och knepiga korsord är två perfekta sätt att hålla hjärnan i trim. De båda tränar hjärnan genom att man måste tänka sig fram till vad som egentligen efterfrågas. Ofta behöver man leta långt bak i minnesbanken för att komma fram till rätt svar.

Tack vare detta tränas din språkliga förmåga, ditt minne och förmågan att se olika möjligheter och varianter som lösningar upp.

Äldre damer löser korsord

På bingolotto.se kan man göra mycket mer än att bara spela bingo – du kan också exempelvis lösa gratis kluringar och korsord online. Här finns det både digitala kryss och digitala rebusar som du kan lösa när lusten för lite hjärngympa faller på. Både korsord och rebusar tränar hjärnan och kommer därför att förbättra ditt minne och koncentration. Dessutom är det väldigt, väldigt roligt och den som svarar rätt på korsorden är med och tävlar om bingolotter!

Meditation stärker minnet

Att meditera hjälper hjärnan att återhämta sig, hantera stress och reparera eventuella skador. Det är till och med så att viss forskning visar på att området hippocampus växer och blir tätare hos de som regelbundet mediterar. Och just hippocampus är väldigt viktig när det kommer till ditt minne och inlärning.

Det finns många sätt att komma i gång med meditation – exempelvis genom appar eller videos på YouTube som guidar dig i din meditation.

hjarngympa-for-aldre-meditation-819x478.jpg

Lite tid över? Så tränar du hjärnan snabbt

Ibland har man inte tid (eller lust) att komma i gång med hjärngympan. Därför har vi också ett par tips på snabba, lätta sätt för dig att aktivera hjärnan lite extra utan att det egentligen kräver så stor insats.

Våra bästa tips för snabb hjärngympa i vardagen:

  • Borsta tänderna med ”fel” hand
  • Ta en annan väg än du brukar hem från affären
  • Lukta på en ny doft varje dag
  • Använd gaffel och kniv med ”fel” hand när du äter
  • Lär dig shoppinglistan utantill
  • Välj dagens plagg ur garderoben med stängda ögon
  • Lär dig någons telefonnummer utantill

Att fokusera på din hjärnas hälsa kommer hjälpa ditt minne, koncentration och fokus och det är något av det bästa du kan göra för din helhetshälsa. Hur kommer du se till att få in lite mer hjärngympa i din vardag?